2012

Då har första året som mamma till ett barn med diabetes gått. Eller 369 dagar exakt idag, vilket låter lite, för det känns som att Petter alltid har haft diabetes.
 
Det hela har gått bra, eller vad man nu ska säga. Petter är inte rädd för sprutor/pumpnålstick och om jag sätter mig jämte honom sticker han automatiskt fram ett finger så jag kan ta blodsocker. Sockret svänger hej vilt, vilket är lite frustrerande, men Petter verkar inte påverkas nämnvärt av det. Han lider inte av humörsvängningar och är mest go och glad. 
 
Hba1c har varit tillfredställande. Första efter diagnosen, som vi tog i mars låg på 53, nästa 47 och det senaste i september låg på mitt mål 45. Där skulle jag vilja ha honom tills han blir 18 och får bestämma själv. ;-) Dock tror jag att nästa (om en vecka) kommer ligga över 50, då höstens/vinterns blodsocker inte har samarbetat alls, men vad göra mer än att göra så gott vi kan?
 
Tänkte faktiskt avancera lite med "dokumentationen" av dagarna, med blodsocker, insulin, mat och aktivitet för att få något mönster. Vi fick låna en CGM i 10 dagar och jag tänkte verkligen gå in för att se trender och kurvor på nätterna m.m. men det hela krockade med värsta förkylningen, så det enda vi fick lärdom om är att det är skitsvårt att få ner honom under 12 med en infektion i kroppen! Och att han ibland dimper ner till 1,5 på natten och ibland svänger mellan 3 och 10. Jag tror att det kommer ta ett bra tag innan vi kan låna en igen, då han tyckte det var jättejobbigt att sätta den och ta bort den, och jag fick vara en hemsk, känslokall mamma och bara köra över honom i hans vilda protester. :-(
 
 
2013 då. Alltid kul med "nystart" som det ju blir med ett nytt år. Ser fram emot allt som ska hända! 
  • Jag tänkte anmäla Petter till hans första aktivitet, friidrott, och hoppas att han gillar det. Hmm.. simskola också kanske...
  • Matilda kommer att bli 4 och förhoppningsvis komma ur sin utvecklingsångest som pågår för fullt här.
  • Jag ska på praktik direkt efter nyår, sen några kurser innan sommaren, sommarjobba, en kurs efter sommaren och därefter praktik igen och sen, den 15/11 är jag utbildad logistiker.
  • Petter kommer att börja förskoleklass. (trots att han bara är en liten plutt)
  • Jag tänker bli mer hälsosam. (yeah right, det säger jag varje år. att springa 5 km 2-3 gånger räknas inte) 
Sen får vi se vad nästkommande år kommer att bjuda på mer.. Jag känner att det skulle behövas ett par rejäla förändringar för att mitt liv skulle vara sådär bra och härligt, men vissa saker går inte att rusa sig in i (eller bort ifrån) utan ta det som det kommer, eller vänta på rätt tidpunkt.
 
Sen hoppas jag att jag skriver mer här! Det kanske inte bara blir diabetesrelaterat, men det kanske går att stå ut med.
 
Om 24 timmar är vi en halvtimme in på det nya året! Bring it on!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0