En helt vanlig dag

Så hur ser en vanlig dag för oss kring Pettes diabetes nu? Här beskriver jag en vanlig hemmadag:
-
Vi vaknar vanligtvis mellan 7 och 8. Då tar vi stick i fingret och kollar blodsockret. Oftast ligger han bra på morgonen, mellan 4,5 och 5,5 är nog vanligast.
-
Om han ligger under 4 kan det vara svårt att få upp honom på förmiddagen, med effekten att kan gärna går åt det högre hållet kring lunch.
-
Om han ligger över 6 kan jag misstänka att det varit nåt vajsing med pumpen under småtimmarna, som visar sig fullt ut efter frukost då sockret gärna sticker iväg uppåt 15-17.
-
7.30-8.00 är det frukost. Petter äter oftast samma varje morgon, en tallrik honungsyoghurt och havrekuddar och en grov rostemacka med salami. Så jag tycker att jag borde ha koll på insulindosen här. Men jag får nästan alltid tji. =)
-
För när jag kollar hans blodsocker nästa gång, vid 9.30-10 kan det vara allt från för lågt till uppåt 20. Men samma insulindos. ???
-
Klockan 10 är det frukt, och beroende på hur sockret är skjutsar jag antingen i insulin eller inte..
-
En timme senare, vid 11 är det dags att börja tänka på lunchen, så den blir färdig nångång 11.30-12. Innan maten inmundigas är det stick i fingret igen. Sen tänka lite kolhydrater och bestämma insulindos.
-
13.30 sticker vi fingret och kollar så sockret är ok. Om det inte är det korrigerar vi och kollar det igen en timme senare vid 14.30 när det dags för mellanmål med tillhörande insulindos. Räkna räkna..
-
16.00 (oftast hinner klockan bli 16.30 och det blir stressigt) är det dags att fixa middag. Fram med ingredienser och fantasi och stick ungen i fingret och så äter vi förhoppningsvis innan 17. Och lite kolhydraträkning på det.
-
Vid 19-tiden kollas sockret igen, och kvällsmaten tas fram och äts strax därefter. Även kvällsmaten är väldigt konstant och han får samma dos där (om jag inte behöver korrigera högt/lågt värde), och faktiskt, peppar peppar, så brukar han numera ligga ok inför blodsockerkollen vid 22-tiden när han somnat.
-
Om blodsockret vid 22-tiden ligger under 10 men över 5 känner jag mig lugn och kan hoppa över fler stick under natten. Om det avviker kollar jag vid midnatt och då brukar det ofta vara korrigerat.
-
-
Så en vanlig dag hemma tycker jag inte att vi gör annat än kollar blodsocker och äter, men det hinns ju med lite lek och promenader och städ och grejer däremellan. ;-)
-
Ovanliga dagar orkar jag inte tänka på just nu..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0