Läkarbesök

Igår vankades det alltså läkarbesök för Petterplutt. Hans andra sen debuten, och oron var stor från min sida angåene HbA1c. För tre månader sen låg det på 53, alltså liiiiite över målvärdena. (när han debuterade hade han 65).
-
-
Med tanke på att vi haft problem med luftbubblor och i början ocklusion i slangen/pumpen, och dessutom två sjukdomsperioder med höga värden ofta var jag ganska säker på att värdet inte skulle ha förbättrats. Fatta lyckan när det låg på 47! =) Så jag har jobbat på bra! Och Petter också såklart, det är ju han som är sjuk.
-
-
Till nästa besök funderar jag på att satsa på ett värde på högst 45. Är det orimligt kanske? Kanske blir besviken om vi inte lyckas med det..
-
-
Även representanten från pumpföretaget Infucare var där. Petter är den första i vårat län som har en Dana R-pump, så de fick lite hjälp med att läsa av alla grejer från pumpen till datorn. Vi pratade även med henne och framförde lite anmärkningar på reservoaren och så. Jag har märkt att när vi drar upp insulin så lägger det sig luftbubblor mellan gummipackningen längst ner och själva "väggen" på reservoaren , som sen växer och lossnar. Så förhoppningsvis kan de åtgärda det på något vis.
-
-
Uppdaterade även pumpen med att lägga in Petters kolhydratskvoter (100- och 500-regeln), så nu får vi hjälp med kolhydraträkning och förslag på doser. Jag klarar det galant själv annars, men det är ändå skönt om jag inte orkar sitta och plussa ihop alla kolhydrater innan. Får se hur mycket det används, men jag vill ju utnyttja pumpen till dess fulla kapacitet liksom.
-
-
Annars sades inte mycket, Petter ligger väldigt bra i sockret, några enstaka värden sticker iväg upp. Han hade dock gått ner lite i vikt, men inget som oroar. Fast jag tror ialla fall att jag vid nästa läkarbesök ska fråga om celiaki. Han är aldrig helt hundra i magen, och det verkar ju som att många med diabetes även har celiaki.
-
-
Det var det hele..

Kommentarer
Postat av: pernilla grevholm

Hej, bli inte förtvivlad om HbA1 C stiger efter några besök, det pga att hans eget insulin tar slut efter hand. Nu hjälper det fortfarande till så mycket det kan. Ni är jätteduktiga. kram

2012-06-02 @ 00:19:57
Postat av: Lotta

Tack för kommentaren! Ja, förmodligen kommer värdet inte alltid vara där jag tänkt mig, så jag får nog njuta extra nu.. =)

2012-06-02 @ 13:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0