Den där dr Google..

Nu i vår kommer jag ha en presentation om diabetes typ 1 för personalen på skolan som Petter kommer att börja på till hösten. I samband med detta vill jag ju självklart förbereda mig och vara ordentligt påläst. Då jag bland annat kommer att nämna att diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom kanske det är bra att nämna vad autoimmun är för de som inte vet, och nu ikväll kom jag på att jag ska nämna några andra autoimmuna sjukdomar som någon kanske kan relatera till.
 
Jag googlar såklart.. Och ser där att vitiligo är en autoimmun sjukdom. Sambon (som har diabetes typ 1) har vitiligo. Han har alltså dubbeldiagnos på autoimmuna sjukdomar.. (Vitiligo gör att pigmentet i huden försvinner fläckvis, typ.. ) Hoppas Petter slipper det.. (hmm.. har han inte en ljus fläck på kinden..) 
 
Läser också att Reumatoid artrit är autoimmun. Hmm.. Min pappa (53 år) har fått byta ut båda sina knäleder pga att brosket vittrat bort, och jag har för mig att han sagt att det är något reumatiskt. Han slet ut sina knän som fotbollsspelare och snickare i unga år, men det här reumatiska tror jag utbröt efter att han fick borrelia för ca 10 år sen.
 
Jaha, då finns generna på min sida också. Jag bara väntar på att mina knakande knän ska börja göra ont.. :-/
 
 
Hoppas Matilda slipper allt vad autoimmuna sjukdomar heter!!!
 
 
 
(man tycker ändå att de borde kommit längre i forskningen med att förhindra autoimmuna sjukdomar. what more is there to know om T-celler och B-celler och allt vad det nu är...?)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0