7/1-13

Sitter i soffan äntligen efter en intensiv dag. Tar igen mig lite innan jag ska göra sista rycket och förbereda morgondagen.
 
Idag stod alltså läkarbesök på schemat. Vi åkte hemifrån strax efter tio. 1 mil hemifrån kom jag på att jag glömt cgm-en som skulle lämnas tillbaka och vars resultat skulle utvärderas. Så det blir 2 mils omväg, men sen kom vi ialla fall iväg och åkte till IKEA och åt. Därefter åkte vi till sjukhuset och vi var tidiga med flit, så barnen fick leka på lekterapin en stund innan besöket.
 
Besöket var planerat till 13.30, och en sköterska tog och förde in cgm-resultatet i datorn. Vi tog vikt, längd och hba1c. Han vägde 24 kg och han har inte gått ner något i vikt i alla fall, vid förra besöket vägde han 23 nånting. Sen fick vi sitta och vänta på läkaren. Då kom jag på att de brukar ju ta data ifrån pumpen också, så jag fick knacka på hos sköterskan igen. "Ja just det!" Och i och med att Petter är den enda i Jkpg's län med Dana-pump tog det 10-15 minuter innan två förvirrade sköterskor lyckats med det (med hjälp av mig).
 
Läkaren dök upp vid 14.30 och vi gick igenom resultatet. Vi kom fram till att höja basalen vid ett par ställen. Och jag konstaterade att även om jag tycker att Petter bara är hög eller låg, så finns det många värden inom målområdet också.
 
Hba1c låg på 53. Inte lika bra som förra på 45, men det var väntat efter senaste tidens förkylningar.
 
Något läkaren sa var att vi kanske ska öva Petter att vara hos andra själv, samt att sova över hos någon. Och lära honom att ge bolus själv, för att bli mer självständig. Jag tänker att hon har en poäng där, även om varken jag eller Petter känner något behov av det. Men som läkaren sa, ju äldre han blir desto jobbigare blir det att "frigöra" sig.
 
Och det där med att han ska ge sig bolus själv vore ju himla praktiskt. Jag är nog lite väl "curlig" när det gäller det där. Han kan ta blodsocker själv, men jag gör det alltid åt honom. Tror det bottnar i att jag inte vill att han ska behöva tänka så mycket på diabetesen, han är ju bara 5 år, han ska bara behöva leka. ;) Nä, jag får nog bättra mig där.. Det får bli ett mål till sommaren!
 
Nu ska jag packa barnens väskor inför imorgon, ta på mig mysigaste myskläderna, ta en kopp te och ställa klockan på 06.30. Hu!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0