Det där med mat..

Alltså, innan Petter fick diabetes lagade jag mat minst sagt oregelbundet. Helgerna var katastrof (tacka vet jag barnens mormor och farmor) och på vardagarna tänkte jag att de har ju fått mat på dagis/dagmamma, så lagad mat hemma var inte nödvändigt.
 
Nu har jag ju självklart tvingats till bättring, och ser till att Petter får lagad mat 2 gånger om dagen med undantag för någon helgdag då och då när rutinerna faller.
 
En vanlig dag hos oss ser ut som följer:
 
8-tiden Frukost
10-tiden Frukt
11.30-12.00 Lunch
14.30 Mellanmål
17.00 Middag
19.15 Kvällsmat
 
 
Det jobbiga nu är att komma på vad vi ska äta. Jag har så dålig fantasi och det som går runt här hemma är köttfärsrätter (köttfärssås, lasagnette), köttbullar, korvrätter (stekt, korvstroganoff) och fisk (lax eller torsk). (känner mig som värsta miljöboven som äter kött/fisk varje dag..)  Sen är det pasta, ris eller potatis till. Och mellanmålen varieras mellan typ skorpor/knäckebröd och blåbärsglass (frusna blåbär+turkisk yoghurt). Så himla tråkigt att Petter inte gillar smoothies, för det är så bra och enklare att variera.
 
Skulle så gärna kunna vara mer fantasifull, men tid, pengar och smak begränsar en del (min kräsenhet gick över i 20-25-årsåldern, upptäcker fortfarande nya smaker som jag ratat hela livet så jag kan inte anklaga barnen för att de inte vågar prova nya saker..) .
 
 
Så om det är någon som läser som har en lättlagad veckomatsedel eller liknande är jag mer än tacksam för inspiration! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0